Good copy, bad copy

Det är en enorm skillnad på bra och dålig copytext. Lika arg som jag kan bli av en dålig text, kan jag bli glad av en bra text.

Det engelska företaget Aussie har en hårinpackning som heter ”3 Minute Miracle”. Varje gång jag tvättar håret blir jag glad. Inte enbart för att det är en så bra produkt, utan för att de har en så vansinnigt bra copytext på baksidan av förpackningen:

Questions? Give us a ring, send us an email, or why not go mad and pick up a pen – and combat the global disappearance of Handwriting.

På schampot ”Miracle Moist” tillägger de: We like getting letters, no one does it these days and it makes us feel special.

Visst är det fint skrivet! Mitt textkonsulthjärta vill knåpa ihop ett hemgjort vykort, kanske till och med välja ett parfymerat, grönskimrande brevpapper med ett matchande kuvert, omsorgsfullt skriva en snirklig, kärleksfull text med en svindyr kaligrafipenna och posta det till deras copywriter.

Bra copytext ger nöjdare kunder. Bra copytext får gratis reklam. Bra copytext sprider glädje!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *